Ahad, 23 Julai 2017

KAK NAS SEDIA JADI KONSULTAN ANDA YANG INGIN BEBAS DARI BANKRAP



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera semua....

Kak Nas tahu ramai kat luar tu yang bermasalah kewangan terutamanya yang dalam status bankrap yang masih terfikir2 apa yang perlu dibuat setelah dibankrapkan?.... Jangan putus harapan tau!!!

Memang kalau yang tahu dan bersedia untuk melaporkan diri sendiri ke Jabatan Insolvensi, Alhamdulillah, Kak Nas sokong sangat, pergilah... Pegawai Insolvensi semua baik-baik! Tanyalah apa sahaja, mereka sentiasa bersedia untuk membantu...

Macam ni lah, apa kata hubungi kak Nas dulu... ceritakan situasi anda pada kak Nas dan kemudian kak Nas cadangkan jalan yang terbaik dan bersesuaian dengan situasi masing2 berhubung isu kebankrapan ini sekiranya masih boleh diselamatkan, bersyukurlah kerana masih ada peluang kedua. Ataupun sekiranya jalan terakhir adalah menerima dengan suratan takdir diri dibankrapkan.... Redha je lah kerana ini semua ketentuan  dari Allah. Dialah yang menentukan segalanya. Kita hanya boleh berusaha dengan sebaik mungkin dan Kak Nas pula hanya membantu mempermudahkan segala urusan yang perlu sahaja, Insyaallah....

Tugas Kak Nas sebagai Konsultan anda merangkumi:-

1) Memberi tunjuk ajar untuk memulakan rundingan sekiranya masih sempat lagi walaupun telah menerima serahan "Notis Kebankrapan" mahupun "Petisyen Pemiutang"... yang penting ada sumber wang untuk memulakan rundingan bagi mengelakkan status BANKRAP ni... (INI SEKIRANYA ANDA INGIN MENGELAKKAN STATUS BANKRAP DAN SEMEMANGNYA ADA SIMPANAN CUKUP πŸ‘, BOLEH CUBA BERUNDING YA!)

2) Tapi sekiranya tiada upaya untuk membuat sebarang rundingan, buat apa nak fikir sampai nak pening2 kepala... Redha je lah ya... Kak Nas boleh jadi konsultan anda dan bila-bila masa sahaja bersedia menjawab sebarang pertanyaan berhubung dengan Insolvensi.  (Jangan takut dan risau!!! Bankrap ni hanya status je pun... masih banyak peluang lagi, rezeki Allah luas terbentang, usaha sahaja yang perlu di tingkatkan... Insyaallah)

3)   Memberikan tip-tip bagaimana nak mencari pekerjaan atau berniaga serta mendapatkan pekerjaan tanpa perlu risau Majikan memberhentikan anda apabila mengetahui diri anda telah dibankrapkan.

4)    Sebarang soalan yang timbul nanti apabila berstatus bankrap, anda tidak perlu lagi pening-pening kepala kerana kak Nas bersedia untuk membantu sekiranya di perlukan, termasuklah nasihat untuk mendapatkan pelepasan setelah 5 tahun dibankrapkan (Pertimbangan dan Kelulusan atas budi bicara Ketua Pengarah Insolvensi Malaysia). Kita tak boleh paksa KPI luluskan gitu2 je ataupun boleh dapat pelepasan Automatik... tapi tak tahulah akan datang, kan, mana tahu ada Akta terbaru nanti.... Tunggu pindaan yang diwar2kan telah diluluskan tapi tak keluar2 lagi ni... sabar ya!

5)  Untuk dapatkan jumlah termampu dan terendah untuk bayaran bulanan kepada Pihak Insovensi, kemudian bekerja atau berniaga dengan tenang tanpa risau lagi pasal pemungut hutang tu, TAPI jangan sampai lupa pulak bayaran kepada Insolvensi ni ya, sia2 je lapor diri dengan Insolvensi tapi tak bayar, susah jugak ni, nanti waran tangkap keluar sape susah... keluarga kita lah nanti. Jadi, sekiranya bayaran dengan Insolvensi pun masih membebankan, jangan sampai tertunggak lama-lama, bawalah berbincang dengan pegawai fail anda tu ya;

6)   Sebarang kemusykilan ini akan di bantu kak Nas sehingga anda telah mempunyai cukup simpanan dan bersedia untuk meneruskan tindakan bagi menguruskan penyelesaian pinjaman anda kemudian, kalau pun masih tak cukup simpanan, tapi pekerja swasta masih ada peluang kedua dengan menggunakan simpanan KWSP mereka (Kena sabarlah ya... tunggu hingga umur 50 tahun untuk pengeluaran Akaun 2 dan umur 55 tahun untuk pengeluaran keseluruhan akaun 1 tu - BUKAN pengeluaran sebelum mencapai umur2 tersebut, (MAAF! sangat2 kak Nas tak buat kerja ' illegal ' macam tu dan kak Nas harap semua yang membaca posting ni juga janganlah menggunakan khidmat orang ketiga yang tinggi risiko dan salah tu ya, lain pulak jadinya nanti.... ingat ya pesan kak Nas ni πŸ˜†

Dan banyak lagi persoalan2 lain yang tidak di sangka2 dalam kehidupan ini sewaktu berstatuskan kebankrapan ini.... percayalah!

Hah ni berita terkini, Insyaallah jika ada peluang Pindaan Akta yang bakal keluar nanti, mungkin banyak meringankan, lebih2 lagi kepada Penjamin, nanti kita tahu lebih lanjut lagi ya!... tapi tak tahu bila? Jadi teruskanlah bersabar ya!

Sekiranya anda perlukan seseorang untuk menjadi pendengar kepada persoalan dan permasalah anda, hubungi kak Nas segera di 011-1872 8509 (call/sms/whatsap), bila2 masa sahaja, kak Nas sedia mendengar atau membacanya... tapi biarlah yang betul2 serius dalam situasi yang buntu dan tak tahu apa lagi nak buat... Insyaallah kak Nas cuba yang terbaik dan termampu.

Kak Nas bersedia berkhidmat untuk anda secara peribadi jika diperlukan... Insyaallah.

Kadang-kadang kita perlukan seseorang untuk meluahkan apa yang terbelenggu di fikiran kita, bukan semua orang bersedia untuk mendengarnya... Insyaallah kak Nas akan cuba menjadi pendengar dan penasihat yang baik.

Kak Nas hanya ingin meringankan tekanan dan bebanan yang ada pada mereka sahaja. Kalau perlukan khidmat kak Nas, Alhamdulillah, kak Nas cuba yang terbaik dan termampu yang kak Nas dapat bantu.

Kalau mereka boleh buat sendiri, kak Nas tumpang gembira kerana kemahiran dan kesabaran ini bukan ramai yang ada. Jadi, kalau boleh tu, uruskanlah apa yang patut untuk mengurangkan kos yang ada. Kita semua tahu, kalau boleh kurangkan kos, lagi kita nak buat, kan?

Dah buat nanti, bolehlah ceritakan pengalaman anda dari saat anda memulakan rundingan sehinggalah Perintah Pembatalan di berikan oleh pihak Mahkamah... bunyinya mudah je, kan?... cubalah...  πŸ‘ŒπŸ‘☺


SEMOGA DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN KITA SEMUA HENDAKNYA....





Ahad, 16 Julai 2017

IKHLAS KAK NAS NAK BAGITAU NI PADA SEMUA YA!



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Lama kak Nas tak dapat update perkongsian terkini di sini... kan? Terlalu sibuk agaknya sehinggakan suara kak Nas hilang, nasib baik untuk sementara sahaja (panas dalam tu kot), kalau kekal, tak dapatlah kak Nas teruskan khidmat kak Nas ini... Syukurlah, Allah masih bersama kak Nas dan membenarkan kak Nas terus berkhidmat.

Apa yang kak Nas nak kongsikan kali ini, adalah tentang khidmat kak Nas apabila membuat rundingan dengan pihak Bank ataupun pihak yang memberi pinjaman... Pada mulanya kak Nas tak tahu samada ini patut dikongsikan ataupun tidak... tapi kak Nas rasa semua patut tahu.

Dalam menguruskan perkhidmatan rundingan dan penyediaan dokumentasi serta menemani mereka yang berstatus BANKRAP dalam proses pembatalan status tersebut di Mahkamah... mahupun rundingan bagi mengelakkan mereka dari dibankrapkan, tak kiralah samada dengan pihak Bank, akpk ataupun pihak Insolvensi... bukannya mudah, penuh dengan emosi dan tekanan. Walau bagaimanapun, tekanan tidaklah sama seperti mereka yang di dalam masalah kewangan dan yang akan dibankrapkan... berat bebanan mereka tu... lebih2 lagi, salah satu dari tekanan tersebut apabila tiba2 akaun bank mereka disekat waktu mereka sangat2 memerlukan wang yang ada di dalam akaun bank tersebut... sesiapa yang pernah hadapi ini, pasti tahu bagaimana rasanya.
Ataupun apabila baru dapat tahu diri telah dibankrapkan... Hanya Allah yang tahu, perasaan ketika itu, kan?

Walau apapun situasinya, kita hanya perlu bertenang, jangan panik atau kelam kabut sangat, memanglah terkejut... benda sudah berlaku, kan? Cari jalan penyelesaiannya sahaja...

Kerana itulah, kak Nas di sini, walaupun ada yang kak Nas tak dapat selesaikan masalah mereka disebabkan mereka tiada kemampuan ataupun kewangan tak cukup, tapi sekurang2nya kak Nas dapat menaikkan semangat mereka dari terus berputus asa, lemah semangat dan tak berdaya nak berbuat apa2 ketika itu. Kak Nas akan bagi nasihat untuk penyediaan di masa berkemampuan nanti, Insyaallah, itulah yang kak Nas buat selama ini.

Rundingan ini tidak semestinya kita dapat apa yang kita nak. Kita dipihak yang meminjam dan semestilah apa yang dipinjam perlu dibayar balik. Walau bagaimanapun, dengan pengalaman, kemahiran serta jangan lupa juga, dengan izin Allah yang Maha Mengasihani akan memudahkan rundingan ini berjalan dengan baik, Insyaallah. Ini semuanya bergantung pada pertimbangan dan budi bicara pihak Bank atau yang memberi pinjaman tersebut. Kita hanya boleh merayu dan merayu.

Kerana itulah kak Nas nasihatkan buka fail dari awal, sekiranya ada rancangan untuk buat penyelesaian penuh. Kita akan buatkan rayuan demi rayuan, sehingga mendapat satu jumlah yang sesuai dan berkemampuan. Sementara rundingan tersebut masih dijalankan, dalam masa yang sama, teruskan buat simpanan...  Insyaallah kalau buat begini, akan ada peluang dan jalan untuk keluar dari status BANKRAP ini.... Aamin.

Kak Nas akan ajarkan lagi apa yang perlu dibuat selanjutnya, jika lantik kak Nas sebagai Konsultan anda, Insyaallah.

Kak Nas nak bagitau juga di sini sekali lagi, sekiranya simpanan kewangan anda masih belum mencukupi bagi menyelesaikan sepenuhnya masalah BANKRAP ini, Jangan putus asa. Teruskan buat simpanan yang ada itu. Jangan marahkan sesiapa. Bersabar dan tingkatkan usaha lagi... Insyaallah ini ketentuan Allah, ada hikmahnya tu.

Buat masa ini, fokus untuk selesaikan dahulu apa yang PERLU dan PENTING ini! Kerjalah baik2, jangan fikirkan untuk meminjam lagi buat masa ini.

Ini satu lagi nak share... bukan senang memuaskan hati semua pihak, kak Nas sedaya upaya buatkan yang terbaik dan termampu kak Nas... Insyaallah.

Kak Nas memohon maaf sekiranya ada tutur kata di sini atau di message/whatsapp yang menyinggung hati mana2 pihak. Kak Nas tidak bermaksud begitu, hanya ingin menyedarkan sahaja.

Semoga khidmat kak Nas ini dapat diteruskan dengan kesihatan yang baik dan diberkati Allah selalu hendaknya... Aamin.

Terima kasih kerana sudi membaca perkongsian ini!


"SELAMAT HARI RAYA DAN MAAF ZAHIR DAN BATIN"





Selasa, 13 Jun 2017

RUGI TAK BACA NI, KAK NAS NAK KONGSIKAN KEHIDUPAN SEBAGAI BANKRAP 12 TAHUN YANG LEPAS!!!



Salam semua...

Maaf ya kak Nas tambah lagi isi kandungan posting ni... Akak rasa macam banyak lagi yang tertinggal....
Walaupun perkongsian ini bagi setengah orang, menganggap ianya mengaibkan diri kak Nas sendiri... tapi kak Nas tak kisahpun sebab dulu lagi kak Nas dah jenuh dengan perasaan malu ni... dengan keluarga, rakan2, jiran tetangga, hanya kerana hutang, kita hampir hilang segalanya...

Kisah akak yang lepas ni hanya untuk memberikan kekuatan dan semangat bagi yang baru menempuh ujian ini. Apa yang kak Nas dah tempuh ni, tiada jalan pintas untuk bebas dari status bankrap. Kita kena usaha sehingga simpanan kita cukup untuk membebaskan diri dari status bankrap. Bukan setakat berharap lagi bantuan dari orang lain ataupun pinjaman dari mana-mana pihak. Kak Nas dulu tiada sapa yang membantu kak Nas, dari rundingan hingga ke pembatalan Mahkamah. Semua akak buat sendiri. Alhamdulillah ini bidang kak Nas, bacalah terus kalau nak tahu selanjutnya...

Tapi akak memang ikhlas nak cerita sikit pada semua yang membaca post akak ni, jadikan lah perkongsian ini satu rujukan, yang baik jadikanlah petunjuk, yang tak elok tu, ketepikanlah... Apa yang kak Nas dah tempoh berbelas tahun yang sudah, ada yang manis dan ada yang betul2 pahit, sebaiknya kalau boleh dan mampu, usahakanlah jalan yang paling baik dari dibankrapkan atau membankrapkan diri ni, cubalah elakkan... tipu kalau kak Nas kata seronok dibankrapkan... Apa nak buat kak Nas memang tak mampu waktu tu, memang tak mampu... lebih baik kak Nas fikirkan makan minum dan persekolahan anak2 je dulu dari diri kak Nas yang nak dibankrapkan masa tu. Akak ingat lagi satu ketika, waktu tu akak masih mampu nak berbincang dengan pihak bank dan nak bayar RM600 sebulan pinjaman yang akak ada dengan satu bank ni... Pegawai tu kata apa tau dengan kak Nas... " puan dengan jumlah RM600 ni, bank nak buat apa?.... baik bagi anak2 puan makan je lah... kami nak jumlah yang lebih tinggi lagi, ni tak cukup! "... itu lah kali terakhir akak berunding dengan pegawai bank tu, selepas dia tak nak duit tu, kak Nas suruh je dorang proceed apa yang dorang nak buat... Jadi dengan duit RM600 yang pihak bank tak nak tu akak bagilah anak2 akak makan lepas tu... Dengar ya semua yang tengah menghadapi masalah yang seperti kak Nas lalui ni... tak payahlah pening2 kalau dah peringkat sampai macam ni tau! biarkan je dorang proceed kalau dorang nak bankrapkan kita... tapi kalau yang ada harta tu, kalau sayang harta tu, kenalah berusaha dan berbincang lagi, insyaallah kalau ada yang boleh ditawarkan, nasib2 pihak bank boleh terima...

Apa2 pun kalau sekiranya cerita akak ni dapat memberi jalan bagi mengurangkan kerisauan dan kerungsingan mereka yang bermasalah status kewangan ini, tak kiralah blacklisted ke ataupun bankrap. Memang tiada jalan lain, hutang yang ada tetap perlu di bayar, jangan sekali2 terfikir untuk menambah hutang lagi, sikit2lah menyimpan, asalkan ada.

Ni cerita akak... Dari awal lagi akak dah bagitau, akak bukannya Peguam yang bertauliah ataupun bukan juga loyar buruk.....tetapi akak rajin belajar sambil bekerja, akak selalu mengalah, tunduk jadi bodoh, dibuli pekerja2 lama, akak buat juga, bekerja seperti biasa dan sambil tu akak belajar. Semua ni bagi akak kuat dan penuh dengan keazaman. Dengan pengalaman kerja yang akak buat selama 30 tahun ni, dari jadi seorang cikgu sekolah terus ke bidang perbankan dan guaman. Yang melekat lama dengan akak, inilah bidang yang paling akak seronok dan gembira, bekerja di firma Guaman. Tulah dengan fail2 peguam yang akak buat dulu, berlambak2 atas meja, dari siang sampai jauh2 malam baru balik rumah.... dah memang macam peguam rasanya masa tu. Cuma dulu tak pergi Mahkamah je, duk ofis bantu Peguam menaip dan prepare dokumen, masa nilah, akak ambil peluang juga untuk belajar sebanyak yang boleh. Sampai jauh2 malam. Susah btul nak nampak siang, bila balik je rumah, anak-anak semua dah tidur. Sambil2 tu akak buat freelance kalau tak perlu kerja lewat atau waktu cuti, untuk ambil kes2 mudah dari mereka yang memerlukan bantuan akak. Akak memang mahir dari A to Z menyediakan dokumen2 Mahkamah untuk kes bankrap dan gulung syarikat, tapi akak lebih suka buat kes bankrap serta membuat rundingan dengan pihak bank. Akak memang suka dengan kerjaya ini cuma bila dapat bos yang ... itu yang jadi stress giler dibuatnya. Tapi akak selesaikan juga tugasan yang diberi. Semua fail akak mampu uruskan sendiri. Akak berterima kasih sangat kepada bos2 akak yang banyak mengajar dan memberi akak peluang dan kepercayaan menguruskan fail2 client mereka. Kerana itulah akak dapat kesempatan belajar dari fail2 tersebut. 

Kalau nak cerita pasal kerja ni, sampai esok pun tak habis....... Sebenarnya akak bekerja kuat siang dan malam macam tu sebab nak bayar hutang juga macam orang lain, hutang2 nilah juga yang telah membankrapkan akak dan suami. 5 buah bank tu tau! (tapi akak rasa sekarang ni dalam tahun 2016 ni je, sorang boleh dapat pinjam lebih 10 bank pun dah ada... kan?), dalam 5 bank tu akak tersilap babitkan suami akak sekali dengan salah satu bank yang ada... tetapi syukur Alhamdulillah, berkat kerja siang dan malam, akak dapat juga menyimpan dan seterusnya menyelesaikan pinjaman yang melibatkan suami akak tu. Segala urusan dari A to Z, akak yang uruskan semua. Dia adalah "client" akak yang pertama akak uruskan untuk penyelesaian status kewangan ini. Akak masa tu masih lagi bankrap. Akak memang nak lepaskan suami akak dulu dari masalah bankrap ini kerana akaklah punca suami akak di bankrapkan. Perasaan bersalah yang selama ini akak tanggung, terurai sudah selepas akak berjaya mendapatkan Perintah Pembatalan status kebankrapan untuk suami akak, Syukur Alhamdulillah... itulah hikmah dari setiap pengalaman kita. Lama juga akak bankrap ni, macam2 akak dah tempoh masa berstatuskan bankrap ni. Yang paling akak tak dapat lupa adalah sewaktu mula2 akak bangun dari kesedihan kerana tidak dapat menerima hakikat yang diri ini telah dibankrapkan.... memang sedih, tapi nak buat macamana kan, nangis keluar air mata darah pun, kita tetap bankrap. Akak kuatkan semangat, bangun nak pergi kerja di tempat baru... legal firm yang mula2 akak ditawarkan bekerja di Bukit Bintang. Hari pertama pun dah diberi tanggungjawab untuk menguruskan beberapa fail pagi tu. Akak dapat selesaikan awal. Muka bos baru akak masa tu berseri2 macam puas hati sangat dengan hasil kerja akak. Akak tak bagitaupun yang akak bankrap masa interview sebab sebelum2 ni interview kalau bagitau kita bankrap, langsung satu pun tak bagi peluang, macam orang bankrap ni PENJENAYAH pula... takut dorang nak bagi kerja. Memanglah kita berhutang tp tak kanlah sampai kita nak jadi penjenayah pulak...ish3x... tak terfikir langsung akak nak buat. Sambung dari tempat kerja baru tadi ya. Bila akak tengok dari air muka bos tadi, andaian akak ingat dia seorang majikan yang baik dan akan menerima akak walaupun akak telah bankrapkan.... tetapi rupa2nya akak silap. Nilah saat yang paling sedih dan tidak akan dapat akak lupakan saat ini sampai bila2 pun.... Akak memberanikan diri berjumpa dengan bos akak tu dan meminta maaf sebab tak bagi tahu awal akak seorang bankrap (akak tahu akak silap kat sini). Akak sangka dia akan memberi akak peluang untuk terus bekerja dengan nya. Tetapi silap sangkaan akak, luaran yang kita nampak tidak selalunya sama dengan dalaman. Apa yang dia buat? Dia keluarkan duit dari purse dia, adalah dalam RM50, dia bagi pada akak, akak tergamam dan tak sempat cakap apa2 pun lagi, masa tu akak terima je sebab duit akakpun memang dah tahap genting sangat. Lepas dia bagi, dia cakap "I'm sorry Nas, we cannot accept bankrupt staff working here, this money for your taxi fare".... Aduh! masa tu punyalah sebak campur malu sangat2, kena halau sebab bankrap kan... akak pun ambil beg dan turun dari bangunan tu. Sebak di hati ini masih di tahan2 dari tadi lagi, bila sampai kat bawah je, akak terus talipon abang, suami akak... Dengar je suara dia, akak dah tak tertahan2 lagi, teresak2lah akak menangis dan mengadu pada suami akak. Alhamdulillah suami akaklah yang memberi kekuatan balik dan dia sentiasa bersama akak, dia terus datang dan ambil akak balik....  

Dalam keadaan kita macam ni, kita kena betul2 kuat tau!... ada macam2 lagi yang bakal kita tempoh dan yang penting sekali orang yang paling rapat dengan kita mesti menyokong kita sepenuhnya. Selepas kejadian tu, akak telah bernekad, lepas ni jangan bagitau awal2 kepada majikan kita yang kita bankrap. Jangan sesekali bercerita kepada sesiapa pun, kalau boleh. Tapi tulah, akak ni bukannya pandai sangat berbohong... kalau bohong pun, tak lama, akhirnya akak akan bagitau juga. Itulah sebabnya, akak pesan pada hati akak... takpe, kalau rezeki kita kat sini, lamalah kita bekerja, kalau tak pun, kita cari lagi kerja tempat lain. Dorang yang rugi sebab tak nak ambil kita... Walaupun akak terpaksa melompat2 kerja tapi dari awal akak masuk kerja di firma guaman, akak dah tersuka sangat bekerja di firma guaman sebab banyak benda yang akak boleh belajar di situ. Jadi melompat2 tempat kerja pun, akak masih tetap bekerja dengan firma guaman juga dan pengakhirannya juga dari firma guaman. Cukuplah ilmu yang akak ada ni, dah boleh bantu yang lain....Insyaallah.

Akak nekad tinggalkan kerjaya akak masa tu dengan firma Guaman yang terakhir akak bekerja di Bangsar. Akak dah penat bekerja, cukuplah, banyak masa yang terlepas bersama anak2, tahu2 je, dorang dah berkahwin dan ada keluarga masing2, ni pun tinggal yang 3 orang ni, sambil akak fokus kepada bidang hartanah dan yang bersangkut paut dengan hartanah, serta penyelesaian status kewangan ini secara sepenuh masa, sambil tu banyak juga masa terluang bersama keluarga tersayang. Suami akakpun terus menyokong akak.... Syukur sangat2 mempunyai suami yang penyabar dan pengasih ni. Dia sentiasa bersama akak di waktu susah dan sehingga kini, dah lega banyak ni....Alhamdulllah. 28 tahun dah usia perkahwinan kami. Dia membuka Syarikat yang kami namakan YN PROPERTY & NETWORK SERVICES. Dari sinilah pendapatan kami perolehi untuk meneruskan kehidupan yang sementara ini.

Selagi ada yang memerlukan perkhidmatan kami ini tak kiralah samaada untuk menjual rumah dan mendapatkan perkhidmatan bersangkutan hartanah ataupun memudahkan mereka yang telah mempunyai simpanan kewangan yang cukup untuk membuat rundingan dan permohonan Mahkamah untuk pembatalan bankrap ini, Permohonan Perlepasan Bankrap selepas 5 tahun tu, Permohonan Keluar Negara bagi Bankrap yang bekerja di luar Malaysia ataupun nak pergi Umrah/Haji... selagi ada permintaan dan Allah memberkati usaha kami ini dan memberi kami kesihatan yang baik, Insyaallah selagi itulah kami di sini.

Nak tahu semua, tahun 2016 ni, baru akak terkira, sudah 12 tahun rupanya akak berstatuskan bankrap. Jadi akak pun mula mengorak langkah untuk menguruskan fail akak sendiri. Simpanan pun dah cukup. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan Allah. Jumlah yang dirundingkan itu, dipersetujui semua pihak bank tersebut. Pihak Insolvensi mengira keseluruhan pinjaman tersebut dan dicampur dengan kos Insolvensi yang entah kenapa banyak sangat pulak yang dorang ambil... Wallahualam.

Kalau akak ni orang yang tidak peduli dengan apa yang berlaku dalam pengiraan tersebut, sudah tentu sia2 sahaja akak kena tambah lagi jumlah tambahan pinjaman yang di minta oleh pihak Insolvensi tu. Akak memang cerewet dan akak minta pihak Insolvensi menunjukkan kiraan sebenar kepada akak, dan cara yang akak buat ini memang sepatutnya semua orang ikut. Jangan terima bulat2 apa yang dorang kirakan. Semak semula dan minta mereka tunjukan kiraan tersebut. Hasilnya begini....akak tak perlu langsung mengeluarkan sesen pun dari simpanan akak untuk menyelesaikan pinjaman akak. Potongan yang dibuat dari gaji akak setiap bulan sewaktu bekerja dahulu rupa2nya sudah mencukupi dan terlebih jumlahnya dari jumlah keseluruhan pinjaman dan kos Insolvensi. Takde langsung Pegawai Insolvensi nak memaklumkan kepada kita tentang perkara ini. Tapi takpelah. Syukur sangat2, masa dapat tahu dari mulut Pegawai tu yang mengatakan "puan tak perlu bayar apa2 pun, jumlah yang dalam akaun puan telah mencukupi keseluruhannya", tiba2 mata ni macam rasa masuk habuk pula...

Selepas tu, dalam kesibukan menguruskan penyelesaian status kewangan untuk pelanggan2 kami, akak selitkan juga urusan seterusnya yang perlu akak buat untuk fail akak sendiri.... Urusan permohonan Mahkamah. Syukur Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Akhirnya akak mendapat Perintah pembatalan status kebankrapan ini dari Mahkamah Kuala Lumpur yang akak buat sendiri permohonannya. Tarikh 15 FEBRUARI, 2016 tarikh penuh bermakna bagi kak Nas, tarikh inilah tarikh pembatalan perintah penerimaan dan penghukuman bankrap yang bertarikh 19.4.2004 ke atas Kak Nas. 12 tahun tu... lama tau! Syukur kepada Allah yang memberi akak peluang kedua ini. Insyaallah, akak akan kongsikan setiap apa yang semua ingin tahu tentang usaha dan tindakan yang perlu di ambil dalam membebaskan diri ini dari status kebankrapan. Dari awal berstatuskan bankrap, tiada langsung pihak Insolvensi ingin membantu kak Nas untuk mendapatkan pelepasan... masa tu akak memang tiada langsung pengetahuan tentang Bankrap dan pelepasan ini. Akak memang menyimpan dalam hati ini, akak akan bantu menyebarkan maklumat apa sahaja yang terbaik untuk semua masyarakat kita patut tahu! Akak meringankan tugas Pegawai2 Insolvensi tu tau, tapi tak mengapa, akak suka sangat buat kerja ni, boleh sambil2 jalan tempat orang. Masa akak bebas sekarang ni. 😍

Walau macamana pun, nasihat akak pada semua yang dalam permasalahan yang sama dengan akak ataupun masih dalam status blacklist tu, buat lah simpanan dari sekarang jika belum lagi buat... hanya dengan simpanan kita sahaja yang boleh mengubah kembali hidup kita. Jangan tambah lagi kekusutan yang ada. Jangan cari kat mana lagi nak buat pinjaman/loan.... CUBA HINDARI DARI TERJEBAK DENGAN ALONG YA... NI ADALAH BAHANA YANG BESAR DAN SULIT KALAU TERJEBAK!!! KERANA ADA YANG TERJEBAK, KAK NAS TIADA UPAYA NAK BANTU...
Bila duit simpanan dah agak2 boleh di buat rundingan, hubungi kak Nas terus, bertanya, "kak, cukupke kalau simpanan saya banyak ni?... biar akak yang kirakan, kalau cukup ataupun belum, akak akan mulakan rundingan dahulu, mulakan awal supaya kita masih sempat untuk menyimpan lagi seterusnya bila dah cukup taklah ambil masa yang lama, urusan akak yang di ataspun bila simpanan akak cukup je, baru akak sambung rayuan yang terakhir, cuba kira dari surat insolvensi arahkan akak untuk buat permohonan mahkamah hingga tarikh akak dapatkan Perintah tu.... tak lama kan? Sebulan lebih je prosesnya, ini adalah usaha yang luar biasa bagi akak, kalau tiada masalah dalaman. 
Jangan risau, Insyaallah kalau semua dah cukup simpanan atau setakat nak bertanya dahulu, call/sms/whatsaap je kak Nas terus 011-18728509 / 010-8011852 / 019-2844572 / 017-6191397, Insyaallah akak akan balas. Bukan semua orang boleh buat apa yang kak Nas buat ni, bukan salah pun...tak salah di segi undang2, ni hak Individu itu sendiri....yang penting sekarang kak Nas dapat bantu kurangkan kos kepada mereka yang nak selesaikan masalah status kewangan mereka..., kesian kan, hutang nak bayar lagi, nak buat sendiri tak tahu....jadi kat sinilah fungsi akak, membantu mereka supaya mereka tidak tertekan sangat. Tapi kenalah bayar juga ya....untuk cover kos akak yang kena keluarkan tu. 
Lepas selesai urusan tu semua nanti, boleh lah berkira2 bajet untuk beli rumah pulak...kan? Itupun kalau perlu khidmat kak Nas lagi, kak Nas boleh juga ikhtiar carikan kemudian, Insyaallah.

Panjang sungguh perkongsian kak Nas kali ini.... Bukan meminta simpati sesiapa pun, cuma akak nak semua yang bermasalah begini, fikirkan cara yang terbaik dan termampu untuk menyelesaikannya. Jangan tunggu dan berharap sahaja.... gandakan usaha! Jadikan kak Nas ni contoh je, yang sudah nak dekat 50 ni masih lagi kuat bekerja dan berusaha. Tak pernah mengalah, jatuh banyak kali dah... tetapi cuba juga bangun balik,... selagi kita bernafas, jangan sesekali berputus asa....Ingat tu yang muda2. Akak terpaksa bagi nasihat macam ni, sebab dah terlalu ramai yang blacklist dan bankrap dalam usia yang muda sangat. Masih panjang laluan adik2 ni, masih banyak peluang lagi... teruskan usaha ya. JANGAN SESEKALI BERPUTUS ASA!!!
Maaf ya, kalau nak di ikutkan ni, 1001 malam pun belum tentu habis cerita kak Nas ni. Jadi, kak Nas mohon berhenti dahulu di sini ya!, mungkin ada yang dah bosan tu... Berehatlah ya!...

Kepada yang tengah pening2 kepala pasal hutang tu lagi, banyak2kan berdoa dan mengadu kepada yang Esa, jangan mengadu pada manusia, takut nanti ada yang mengambil kesempatan pulak....Allah maha mendengar, lambat atau cepat, bantuanNya akan sampai juga...Insya’Allah. Banyak2kanlah berdoa dan bersabar ya!
Amin3 ya rabbul'Alamin....Alhamdulilah3x

TERIMA KASIH SEMUA!

Kak Nas
 


Kalau masih segan lagi, bolehlah di emailkan pertanyaan ke  email di bawah mengikut status anda, tapi buat apa nak segan... dah ramai sangat yang bermasalah kewangan ni, jangan pendam2 masalah yang ada, kongsikan ya... kak Nas sedia mendengar... Insyaallah

bankruptcyinfo2016@gmail.com

Jumaat, 2 Jun 2017

NILAH PUAN NAFISAH YANG LEBIH MESRA DI PANGGIL KAK NAS (RE-POSTING)



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Ramai mungkin tertanya2 siapa kak Nas ni yang tiba2 muncul cuba membantu orang ramai untuk keluar dari belenggu status blacklisted dan bankrap ni. Kalau nak tahu butir2 lengkap kak Nas, bacalah profile kat blog ni ya. Tekan je kat profile bawah tu, muncullah profile kak Nas tu... senang kenal kan? 😊

Sebenarnya bukan baru2 ni je khidmat ini kak Nas sediakan, dah lama sangat sebenarnya... dari sejak bekerja dengan firma guaman lagi... tetapi masa tu khidmat ni dibuat tanpa bernaung di bawah mana2 syarikat pun sebab masa tu masih bekerja. Buat secara Freelance je... Bila semangat tu meningkat dan menyala2... lebih2 lagi apabila kak Nas dapati permintaan untuk khidmat ini begitu diperlukan sekarang ni sebab ramai sangat yang blacklisted dan bankrap, dan kak Nas pun telah berjaya membantu ramai keluar dari status blacklisted dan kebankrapan ini dengan bayaran yang mengikut kemampuan mereka. Kak Nas faham dan maklum keadaan kewangan mereka ketika dalam terdesak ini. Itulah sebabnya kak Nas hanya mengambil sedikit kos sahaja yang begitu berpatutan.

Alhamdulillah... Sekarang ni khidmat kak Nas dah hampir 2 tahun pun di bawah Syarikat YN PROPERTY & NETWORK SERVICES. Syarikat ini pun syarikat perkhidmatan dalam pengurusan yang bersangkutan pinjaman perumahan, penjualan dan pembelian hartanah dan penyelesaian sebarang masalah, jadi perkhidmatan kak Nas masih termasuk dalam perkhidmatan syarikat tersebut.

Nak sampai ke sini, pelbagai ranjau berduri kak Nas dah tempoh... Syukur Alhamdulilah Allah memberkati usaha kak Nas ini, kak Nas masih di sini... Semoga tahun-tahun mendatang ini lebih ramai lagilah hendaknya mereka yang dapat kak Nas bantu untuk bebaskan diri mereka dari masalah status kewangan blacklisted dan Kebankrapan ini Insyaallah... doakan kak Nas sihat dan panjang umur hendaknya... Aamin

Kat bawah ni foto kak Nas dan apa yang kak Nas boleh bantu pada yang memerlukan pun ada dituliskan di bawah ini.

Ingat ya! Kalau ada yang membaca posting kak Nas ni, baru2 ini mereka ada menerima Notis Kebankrapan ataupun Petisyen Pemiutang dan tarikh Sebutan/Bicara pun dah diberi sama, janganlah panik sangat... walaupun tarikh tu dah hampir sangat, contactlah kak Nas, mana tahu kak Nas boleh tolong... kan? Insyaallah kak Nas cuba bantu yang terbaik dan termampu untuk semua... Ni no direct kak Nas, 011-1872 8509 (call/sms/whatsapp/wechat)



Kalau dah baca profile kak Nas, tentu dah tahu... kan? Kerjaya kak Nas dahulupun memang dari bidang Perbankan dan juga di firma Guaman di bidang Litigasi dan berurusan dengan kes Kebankrapan dan Penggulungan Syarikat. Lama tu taklah lama juga... tapi apa yang kak Nas boleh buat dah cukup lengkap untuk membantu orang lain keluar dari status bankrap ini jika mereka telah mempunyai simpanan yang cukup. Kak Nas bukanlah peguam, tetapi hanyalah salah seorang kakitangan yang agak penting jugalah... πŸ˜†πŸ’ͺπŸ˜† Tapi almaklumlah, apalah sangat tu, kan... belajar pun bukan tinggi. Harapkan pengalaman kerja sahaja yang berpuluh tahun tu. Tu yang ramai bagi niπŸ‘pada kak Nas. Alhamdulillah sangat-sangat tau!, Pengalaman kerja tersebut sememangnya satu anugerah yang tidak ternilai. Alhamdulillah, banyak jugalah fail2 yang telah dibuka dan dapat di selesaikan dengan jalan terbaik. Dan sehingga ke hari ini, tak pernah juga putus pelanggan yang terus menghubungi kak Nas bagi mendapatkan khidmat nasihat kak Nas ini, walaupun di bawah syarikat di atas tu, kak Nas masih buat secara Freelance sahaja, tapi rezeki Allah ini cukup untuk kak Nas. Kak Nas akan teruskan usaha ini selagi ramai yang masih memerlukan khidmat kak Nas... Insyaallah.

Perkhidmatan yang kak Nas berikan ini memang terlalu peribadi 😎dan tidak semua orang suka diwar2kan masalah mereka. Itulah sebabnya kak Nas tak ambil testimoni dari mereka2 yang telah kak Nas bantu. Cuma kalau nak tengok juga, datanglah jumpa kak Nas, kak Nas tunjukkan sikit2 tu, boleh lah, Insyaallah...  

Apa yang kak Nas buat ini adalah perkhidmatan yang bukan seperti AKPK ataupun PPIM... tak sama langsung ya! Untuk mengurangkan kos pelanggan kak Nas, kak Nas lebih suka memberi "tunjuk ajar" kalau orang yang nak khidmat kak Nas ini sememangnya sangat2 perlukan khidmat kak Nas tetapi dalam masa yang sama, mereka kekurangan bajet... Ada cara lain, Hubungilah kak Nas terus ya!

Apa2 pun lebih baik hubungi kak Nas dahulu sebelum buat keputusan ya... Semoga usaha kita ini dipermudahkan Allah... Amin.

Satu lagi kak Nas nak bagitau di sini, perkhidmatan kak Nas ni bukan saja suka2 je tau!... walaupun kak Nas buat secara freelance atau sampingan sahaja, khidmat kak Nas ini ikhlas dan wujud, bukan scammer...  Nak datang kat pejabat tu, google la nama YN PROPERTY & NETWORK SERVICES, mesti ada alamat kat situ, boleh semak urusan dan lokasi di sana... tapi mesti buat appointment dulu tau, nanti penat je datang, kak Nas banyak buat appointment diluar atau di tempat pelanggan kak Nas bagi memudahkan urusan pelanggan. PERMINTAAN PELANGGAN KAK NAS SENTIASA DIUTAMAKAN. Jadi sebaiknya jika rasa sangat2 perlu jumpa kak Nas segera, call direct kak Nas 011-1872 8509, kita jumpa di pejabat dan berbincang apa yang terbaik untuk menyelesaikan masalah yang sedang berkecamuk di fikiran tu. Kalau ada yang dari luar KL/Selangor, kalau boleh turun ke KL, turunlah... kak Nas tak buka cawangan mana2 pun, kalau kak Nas pindah, di situlah kak Nas akan buka pejabat baru kak Nas, Insyaallah... lagipun kalau nak berunding dengan pihak Bank2 ini, semua HQ bank terletak di Kuala Lumpur... kan? Tapi kalau pun Cawangan Bank tersebut di luar KL/Selangor, kita masih boleh buatkan juga rundingan tersebut... kan ada surat wakil yang diterima oleh pihak Bank untuk kita buatkan rundingan tu, tiada masalah pun... Ada surat tu... Insyaallah, mudahlah untuk kak Nas buat rundingan dengan mereka nanti.

Pada mereka yang telahpun bertindak menghubungi kak Nas, kak Nas ucapkan terima kasih kerana sudi berkongsi masalah anda dan menerima tunjuk ajar dari kak Nas serta seterusnya memberi kepercayaan kepada kak Nas menguruskan fail mereka. Kak Nas sangat2 berterima kasih kepada yang sudi membaca blog kak Nas ini dan kongsikan blog ini kepada yang lain. Allah yang Maha Esa telah memberikan petunjuk kepada kita semua agar jangan mengalah dan teruskan usaha dalam setiap apa yang kita lakukan. Kita masih ada peluang kedua jika ingin berubah... kak Nas hanya kongsikan sahaja apa yang kak Nas dah lalui ini dan bolehlah memudahkan dan meringankan tekanan dan bebanan bagi mereka yang dalam masalah yang sama. Terlalu ramai yang di dalam permasalahan ini dan tercari2 jalan dan maklumat untuk mengatasi masalah mereka. Kak Nas hanya boleh bantu kepada mereka  yang betul2 ingin di bantu. Jadi, sebaiknya, bacalah dahulu semua tajuk2 posting kak Nas di sini jika ada masa, tak rugi apa2 pun, free semua posting ni... cuma luangkanlah masa anda sahaja...




SELEPAS TU, KALAU YAKIN KAK NAS BOLEH MEMBANTU MENYELESAIKAN MASALAH ANDA, JANGAN TUNGGU LAMA2 LAGI, LAGI LAMA TUNGGU, TAKUT NANTI MASALAH LAIN PULA YANG DATANG!

BILA DAH CUKUP BAJET ATAU TIDAK CUKUP BAJET PUN TAPI YANG PENTING ADA NIAT NAK BUAT PENYELESAIAN PINJAMAN TU, HUBUNGILAH KAK NAS TERUS DI TALIAN 011-1872 8509.


Maaf sangat2, Kak Nas tidak mampu nak membantu dari segi kewangan kepada Anda semua, hanya perkhidmatan yang kak Nas sediakan ini sahaja yang kak Nas dapat tawarkan kepada semua yang memerlukan... Insyaallah kak Nas tidak mengenakan bayaran yang tinggi, sekadar mengikut kemampuan Anda sahaja...


Seksanya kalau berhutang kan?... Hidup dan mati pun tidak akan tenang selagi ada hutang!  (Kak Nas dah rasa dan tempoh semua ini dahulu...)


"Semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua dan marilah sama-sama kita berusaha untuk membebaskan diri dari bebanan hutang ini... Insyaallah."


Salam sayang dari Kak Nas untuk semua! Tabahkan lah hati dan kuatkanlah iman kita semua ya... Insyaallah.